45 éve szűnt meg a vonatközlekedés Középrigóc és Kaposmérő között

Ma van a 45. évfordulója annak, hogy 1979. december 31-én utoljára közlekedett vonat a Középrigóc és Kaposmérő közötti vasútvonalon. A 74 évig működő vasútvonal bezárásának emlékére különleges megemlékezést szerveznek lelkes helyiek.

A program keretében a résztvevők busszal utaznak Aranyospusztára, ahonnan 7,7 kilométeres gyalogtúrát tesznek az egykori vasútvonal nyomvonalán. A túra során Szulokban, az egykori állomás épületénél (amely jelenleg bajor tulajdonban van) szabadtéri kiállítást rendeznek, ahol képekkel és szövegekkel idézik fel a vasútvonal történetét. A szervező örömmel számolt be arról, hogy sikerült megnyernie néhány olyan személyt, akiknek közelebbi emlékeik fűződnek a vonatközlekedéshez. Közreműködnek Tim Antalné-Komlós Mária, Maráz János, Huber Antal, Vajda Csabáné-Haris Magdolna, Fülöp Józsefné-Friedrich Rózsa és Nagy László. 
A Kaposvár-Barcs vasútvonal bezárása része volt az 1968-as közlekedéspolitikai koncepciónak, amely számos mellékvonal megszüntetését eredményezte országszerte.

A magyar vasúthálózat drasztikus átalakítása 1968 és 1982 között zajlott, amikor összesen 1666 km vasútvonalat számoltak fel, beleértve 634 km normál nyomtávú, 360 km keskeny nyomtávú és 672 km gazdasági vasútvonalat. Ez a folyamat azonban számos kérdést vet fel a döntések megalapozottságával kapcsolatban. A gazdasági elemzések során igyekeztek előre bebizonyítani a vasút gazdaságtalanságát a közúttal szemben, olykor még valótlan költségek felszámításával is. Ráadásul ezek a számítások szinte kizárólag az áruforgalomra összpontosítottak, figyelmen kívül hagyva a személyforgalom jelentőségét.
Paradox módon több bezárt vonal a megszüntetése előtt jelentős felújításon esett át, így kifejezetten jó műszaki állapotban volt, korszerű eszközparkkal rendelkezett. Erre példa az Alföldi Kisvasút és a Szegedi Kisvasút sorsa. A döntéshozók emellett nem vették figyelembe a vasútmegszüntetések továbbgyűrűző hatásait sem, mint például az ingatlanárak változását vagy a munkaerő mobilitásának csökkenését. Ez az átfogó vasúti reform jelentősen átformálta Magyarország közlekedési infrastruktúráját, és máig vitatott téma maradt a közlekedésfejlesztési szakemberek körében, rávilágítva a hosszú távú stratégiai tervezés fontosságára a közlekedéspolitikában.

Műsorajánló

Tekintse meg a HÍD TV legfrissebb videóit!

Gróf Széchényi Ferenc leszármazottja a HÍD Televízióban

Képújság

Legfrissebb hirdetéseink!